Vecka 14 (14+2) - 100 dagar

2 kommentarer

Idag har vi gått 100 dagar av graviditetens 294 dagar. Känns otroligt häftigt!

Har jag börjar få en bebismage än? Nej det har jag faktiskt inte, utan bebisen ligger antagligen väldigt långt bak pga min bakåtliggande livmoder.
Däremot svullnar min mage något, speciellt dagar jag kräkt och inte mår så bra. Men det som svullnar är inte tarmar och mage medens tjejmagen fortfarande är platt och bebisen gömmer sig för nyfikna ögon.



Men jag märker att folk på min arbetsplats börjar titta ner mot magen och med tanke på att jag vet att det inte är bebisen som syns så nu mera var jag börjat med att drar in framför folk för att minska den så mycket jag bara kan.
Varför kanske ni undrar?
Jo jag arbetar för en stor firma, på min arbetsplats är jag den enda i min roll och resterande kollegor är utspridda runt om i landet.
Men på min arbetsplats jobbar 200 andra människor i andra roller.
Jag vill hålla graviditeten hemlig för dem tills efter rutinultrljudet.
Detta då om graviditeten avstannat så behöver jag inte förklara för alla nyfikna vad som har hänt.

Däremot mitt team som finns utspridda i landet hade jag tänkt delge nyheten nästa vecka när vi har vårt teammöte och kickoff i Stockholm.
Men de är otroligt skönt att chefen och de närmaste i teamet redan vet. Det gör vardagen så mycket enklare, speciellt när jag mår illa och spyr en massa ;)

Igår meddelade jag chefen min plan för föräldrarledigheten osv, så här har jag tänkt.

·Beräknad födsel av barnet :
20 Februari 2017

·Rutinultraljudet:
22 September 2016

·När planerar jag gå på mammaledighet:
10 Februari

·Hur länge är min plan att vara mammaledig :
T.o.m 31/8 2017 så att jag kommer tillbaka och börjar jobba 1/9 2017
Och sen ta en månad under jul och nyår alltså mitten av december 2017 till mitten av januari 2018, då vi planerar att åka till thailand i 3 veckor ;)
MEN!!! Att jag kommer tillbaka den 1/9 2017 är under förutsättningen att Mr kan vara hemma på heltid efter det. Annars kanske alternativet blir att vi delar på det 50/50, alltså att jag kommer tillbaka på halvtid. Men nu hoppas jag på att jag får min vilja igenom hehe.

· När ska jag berätta för teamet?
På vår teamträff den 1/9, planera gärna in en punkt om bemanning typ för att prata om den nya tjänsterna i vårt team och och sen så kan jag ju berätta min nyhet och även ett vikariat för min tjänst kommer ut.

· När ska jag berätta för orten?
Efter rutinultraljudet den 22 september.

· När ska vi publicera min vikarierande tjänst?
Ja du, de är egentligen upp till dig beroende på hur snabbt du vill ha någon på plats. Men om du kunde hålla på det och publicera den efter den 22 september så att vi vet att allt är okej med barnet och inte graviditeten avstannat hade jag varit otroligt tacksam.
Hade varit smidigt om vi fått någon på plats relativt snabbt efter de så att jag kunde lärt upp den medans jag fortfarande jobbar. Men de är ju bara min tanke.

Detta uppskattade min chef, just att jag klargjort muntligt och per mail hur min tanke är så att hon har koll på läget och planera efter det. Men de känns otroligt häftigt, jag planerar föräldrarledighet!! Ahhh😍

 
1 Sofie:

skriven

Grattis till 100 dagar! :D Så fort det går! Vad är det för gravidapp du använder?

Svar: Ja tiden bara springer i väg :)
Jag använder främst Pregnancy +, sen har jag även gravid & baby och sen Ovia Pregnancy :)
Vilka använder du?
Novella

2 Familjenoe:

skriven

Grattis till 100 dagar! Jag tyckte och tycker fortfarande att det är overkligt underbart att jag får planera föräldraledighet så förstår dina känslor :) tänk att vi snart ska vara lediga med våra små!

Svar: En helt fantastisk känsla och tanke, längtar så till lillen är ute :)
Novella