Vecka 10 (10+1) - Semester

5 kommentarer
Ursäkta att det inte blir så mycket bloggande här men jag måste ju njuta av ledigheten ;) 
 
Nu har vi gått 10 fulla veckor och det känns otroligt roligt, 12 veckors målet är snart inom sikte lika så är KUB och inskrivningen som kommer ske när vi är 11+6 dagar. 
 
Läste nu i en app att magen kan börja synas.... tittar då ner på min egen och skrattar.... ja inte här iallafall! De känns mer som att magfettet har vandrat uppot och att min mage nu mera är en balong. Jag ser pluffsig ut och känner mig inte de minsta gravid utan mer....pluffsig. Känns som om jag gått upp massor i vikt fast att vågen visar tvärtom. Konstigt igentligen, men lite förståligt med tanke på att jag har hållt på att kräka en massa på sistone. 
 
Jag tycker de går lite upp och ner de där med hur jag mår och om jag mår illa eller spyr. Vissa dagar går de hur bra som helst, sen kommer där en lukt som inte 
riktigt funkar och då ulkar jag eller spyr. Det positiva är att jag inte tömt magsäcken på länge, utan nu kräker jag bara "lite" när de väl sker. 
Det är iallafall skönt att veta eller rättare sagt få en bekräftelse på att krabban lever i magen, fast att jag ibland undrar om jag inbillar mig allt. För tänk så är barnet dött i magen och jag har mått så här? Då måste de väl har varit inbillning eller? 
Men nu ska jag tänka positivt och fokusera på att allt är bra med krabban, har vi tur kanske vi får se en sprallig liten sak på skärmen om 12 dagar. Om 5 dagar ska jag lämna blodprov inför KUB-testet så att allt är i sin ordning innan vi kommer dit. 
Känner mig faktiskt rätt lugn inför testet, kanske lite kall men jag försöker tänka att första målet är att se att barnet lever. Sen vad som kommer efter det vet vi inte utan här är det okänd mark, vi får helt enkelt ta det som det kommer. Vi har börjat läsa på för att förstå vad för något man kan se under ett KUB-test och vad vissa saker innebär men mer än så kan vi inte göra. De är bara att vänta och se :) 
 
 
I vilket fall tycker jag att KUB-test borde vara valbara för alla, detta då man inte bara ser eller räknat ut sanolikheten om barnet har downsyndrom utan så mycket mer så som bland annat missbildningar och ärftliga medfödda sjukdommar.  Sen är inte undersökningen inriktad på mindre fel men de kan i bland upptäcka vissa så som gomspalt och avsaknaden av något finger eller tå.
Hur häftigt är inte det att de ser så mycker redan i vecka 12!
Just därför rekomenderar jag alla att gå på det, inte för att få fram sanolikheten om downsyndrom utan för att faktiskt få en djupare undersökning och se så allt ser okej ut. Och om inte ge föräldrarna en möjlighet att bearbeta, acceptera och ta ställning om det skulle vara något fel. 
 
För övrigt så hittar vi på massor under semestern, vi har haft nära vänner här hos oss som vi givet vis berättade den glada nyheten för. Svårt att dölja med tanke på att jag kräker titt som tätt ;) Vi tillsammans har du hittat på en del under dessa dagarna. Stranden, after beach, minigolf och grabbarna stack i väg på nattklubb. Vi töser höll oss hemma hehe. Sen så varit på stan och shoppat en hel del, självklart fick ju krabban något litet med. 
Denna gången blev det en body, ett par byxor, snuttefilt och en mössa från PoP ( Polarn O Pyret) samt en body, kofta och en pjamas från Åhlens. 
Sen så kunde inte min tjejkompis hålla sig utan även hon hade för det första med sig en present ner till Krabban och köpte en dreggis och ett par strumper på PoP som matchade allt det andra. 
Underbara männsika som verkligen gläds med oss fullt ut. 
 
Men idag tar vi det lugnt, känner att jag behöver vila mig efter allt stohej och det passade bra då det är en mulig dag. Men nu ska jag njuta vidare av semestern. Vi hörs!
 
1 Madde:

skriven

Så härligt med semester! Själv börjar jag jobba på måndag efter 3 veckors semester. Men innan dess ska vi på UL, på fredag är det dags och fy vad nervös jag är!! Men hoppas på att få se ett tickande hjärta ❤️

Svar: Åh vad härligt, de är samma här vi är inne på vår tredje vecka nu och har bara en kvar. Känns trist att den snart är slut.
Åhhhhh vad kul, håller tummar och tår att allt ser bra ut 💕
Novella

2 Madde:

skriven

Tack så mycket! 😊 Är det vanligt ultraljud eller VUL dom gör nu?

Svar: Vul var det för oss, glöm inte att ta med ett USB så kan ni få bilder från labbet på embryot :)
Novella

3 Familjenoe:

skriven

Helt rätt att njuta av semestern :) ni får passa på att göra massa sånt som är svårare att göra med ett litet barn :) angående magen är nog det väldigt individuellt, min började synas först runt v20 och då bara om jag hade tajta kläder. Höll på längta ihjäl mig efter magen kändes det som :) snart kommer jag nog tycka att den är tung, men det är ju mysigt på sitt sätt det också :)

Svar: Jo absolut, sen ser jag fram emot att ta med den lilla knodden på sådana här saker när den väl har kommit :)
Härligt att kunna dölja det så länge! På sätt och vis önskar jag också att det blir så för mig men de känns som om mina tarmar och magfett svullnar på något vis redan nu så folk börjar anta att jag är gravid. Men de är ju just vad det är tarmar och fett ingen bebis mage så om det fortsätter så här blir det en gördel för min del när jag kommer tilllbaka från semestern ;)
Novella

4 Madde:

skriven

Ultraljudet gick bra idag, vi fick se ett tickande hjärta!!! 😍❤️ Man blir ju helt överlycklig när man ser det. Krystof (läkaren) var bra, men han sa inte speciellt mycket, precis som du sa :) man fick ju nästan själv fråga ut honom för att få veta ngt, vilket gjorde en ännu mer nervös. Men huvudsaken det gick bra 😃

Svar: Åhhhh vad glad jag blir! 😍😍😍❤️
Skönt för er att se och veta att allt var bra. Ja visst är Kristoff lite lustig men jag hoppas han gav er den infon ni behövde. Ska ni göra KUB eller hur har ni tänkt? :)
Novella

5 Madde:

skriven

Tack, det kändes så fantastiskt att se hjärtat på en sån liten varelse! ❤️
Jag har varit 100% säker på att jag vill göra KUB, men sen har jag googlat & hört av vänner vissa som fått väldigt hög risk, gått & oroat och förberett sig för att barnet inte är helt friskt, men sedan föds ändå ett friskt barn. Så blev lite osäker då, att jag tror att jag kommer oroa mig för mycket i onödan om vi får en hög risk. Men samtidigt kanske man får en väldigt låg risk & kan slappna av lite mer, och det hade ju varit bra. Så jag vet inte helt än hur vi gör. Ska på vårt första samtal på MVC imorgon så tänkte att vi kunde bolla lite tankar med dom, även om dom kanske inte vill råda oss helt i den frågan.

Svar: Visst är det härligt :) ah okej jag förstår helt vad du känner. Så har jag tänkt också det jag däremot har ställt mig till är att om man får en "hög" sannolikhet så måste man tänka på siffran tex 1/100, alltså om vi får 100 barn kan en av dem ha downsyndrom. Vilket känns som en väldigt lite risk när man väl tänker på det.
Min andra tanke har varit att om det skulle vara en stor sannolikhet att vårt barn skulle ha det och något som jag och Mr oroat sig för då finns ju fostervattensprov som ger svaret.
Men jag förstår verkligen hur ni känner och de är många som känner precis som ni. Lita på er egen magkänsla och gör det som känns bäst för er så kommer det gå bra :)
Novella