Vecka 6 (6+2) - Hälsosamtal

2 kommentarer

Igår var vi på hälsosamtal, kändes väldigt overkligt.... De grattade oss för att vi var gravida och ställde massa frågor om våra levnads vanor (alkohol, rökning, snusning och mediciner) samt om vi hade några sjukdomar i familjen.
Med tanke på att jag har både det ena och det andra i familjen noterade barnmorskan för fullt. Det som var mest oroväckande var att min syster har fel på sin sköldkörtel, min pappa har njursvikt och på min mammas sida har vi hjärtproblem.
Med tanke på att syrran har en icke fungerade sköldkörtel så tog de ett blodprov för att kolla hur min såg ut.

Annars tog de bara en massa uppgifter om vad vi jobbar med , jag fick väga mig och sen fick vi lite mer information om vad vi kan äta och inte osv.

Vi hade även möjlighet att ställa lite frågor vilket vi så klart gjorde.
-" är det okej att dricka alkoholfri öl eller vin? "
Svar: ja, står det alkoholfritt så är det alkoholfritt även om det är 0,5% alkohol i det.
Nöjd blev jag :)
-"Är det farligt att basta eller bada bubbelpool? "
Svar: nej, tänk bara på att inte blo för varm utan sitt korta stunder. Det med bubbelpoolen som man ska passa sig för är bakterierna vilket kan leda till urinvägsinfektion vilket inte är bra för barnet.
Check, då vet jag det. Ska nämligen på spa fredag-lördag med mamma och alla systrarna.

Sen hade vi inte fler frågor och tackade så mycket och gick.

Kändes så overkligt!!! Satt vi precis och pratade om att vi hade ett barn i magen? Händer detta verkligen eller är det inbillning?

Vad hände annars, ja du jag har ett Illamående fr.o.m. Hell....
På mornarna och fram till lunch pendlar jag mellan fruktansvärt illamående och att spy.

Jag som önskade så för att få mer symptom.... Ja jag fick så jag teg!

Idag har det varit så pass illa att jag inte kunnat utföra mitt jobb korrekt. Och vid 9-10 övervägde jag starkt att åka hem och sjukanmäla mig.
Men jag bet i hop och tog mig igenom det.

Men jag är otroligt glad , inombords för utombords är jag likblek och ser halft döende ut. För mig betyder detta att lilla knytet (eller krabban som Mr säger) växer och tar plats.

Ändå finns där en oro i bakhuvudet att detta kanske bara är inbillning, men jag försöker tänka positivt och tänka på mensen inte har kommit så att det borde vara något där inne eller?

 
1 J:

skriven

Spännande med samtal! Tänkte bara fråga hur du gjorde efter att du kontaktade rmc och fick tid för tidigt ultraljud hos dom, ringde du och bokade in första besöket på valfri mvc? eller när ska man göra det? efter besöket på rmc? (åh blir tokig vet inte vad jag ska göra!)

Svar: Stämmer, samma dag som jag ringde RMC och meddelade resultatet ringde jag även vår kommunala MVC och bokad in oss där. Enligt vårt RMC fick inte inskrivning ske innan vi varit på vårt första ultraljud på RMC, hälsosamtal är ju ingen inskrivning utan bara ett informationsmöte. Vi har vår inskrivning i vecka 11+6 , och RMC ultraljudet i vecka 8+0 så goa tiders i mellan :)
Sen bokade vi in KUB - test samma dag som inskrivningen så blir det två flugor i en smäll.
Mitt tips är att ringa och boka så snart ni vet då det inte var super lätt att få tid på MVC med tanke på sommartiderna och semester osv. :)
Novella

2 J:

skriven

Åh tack för hjälpen! Ska ringa ett mvc imorgon och boka in! Bokar man KUB genom mvc? Visst är allt så spännande just nu! Vill bara skrika till alla att jag är gravid!:) (tack för all hjälp!)

Svar: Gör det :) GRATTIS till plusset!!!! Visst känns det otroligt! Håller med man vill ju bara skrika ut det till alla;)
Då vår kommun inte alls erbjuder KUB så bokade vi tid på en privat klinik. Men fråga om det direkt när du ringer MVC så guidar de dig vidare på hur du/ni ska göra.
Ingen fara bara fråga på :)
Novella