Cykeldag 15 - "Korta protokollet" Steg 1 - Äggplock

4 kommentarer
 
Lyckan sprudlar om oss, äntligen var äggplocket gjort och steg 1 avklarat. 
 
Och resultatet blev......(trumvirvel) 
 
7 äggblåsor och 7 ÄGG!!!! 
 
Vi är otroligt lyckliga, vi som inte trodde det fanns några ägg i blåserna hade en del iallafall. Helt sjukt!
 
Nu till detaljerna:
 
 
05:30 Ringde klockan och det var dags att gå upp och duscha och förbereda inför dagens procedur. Jag var inte nervös inte otroligt lugn... kusligt lugn så allt kändes bra. Visst jag var trött som vanligt då jag inte är en morgon människa men inget utöver det vanliga. 
 
06:20 Begav vi oss till Malmö och RMC i bilen och Mr började bli nervös, jag åter igen cool lugn.
 
06:50 väl framme och 40 min för tidiga, så tidiga att de inte ens hade öppnat haha. Men vi var på plats i god tid och det kändes otroligt skönt. Nu satte vi oss ner och vilade, Mr funderade en massa och började som smått oroa sig för mig och bli nervös. Jag lika lugn som innan men trött så låg och vilade i hans knä. 
 
07:15 Vi behav oss upp till kliniken ( 2 våningar ovanför där vi satt och väntade ) och smög in. Ingen i receptionen så vi fick snällt sätta oss ner och vänta tills de öppnade upp receptionen kl 07:30. 
 
07:30 Anmäler oss och betalar och sätter oss snällt ner igen.  Nu flyger fjärilarna runt i Mr mage och jag.... ja jag är bara lugn.. Konstigt? 
 
07:35 Sköterskan kommer och hämtar oss och guidar in oss i vilrummet. Jag får ta lite tabletter, 2st panodil och 1st något annat ( kommer inte ihåg vad det var). Sen fick jag snällt byta om till den fina vita långa tröjan, "knä"strumpor och blåa tossar till fötterna. Mr fick gå iväg och lämna sitt prov under tiden. 
Efter jag var ombytt var det dags att sätta nålen i armen, gick hur bra som helst och sköterskan frågade om jag var nervös. Jag svarade lugnt - " Nej faktiskt inte, jag vet inte riktigt om jag förstår vad som är på g att hända, men de kommer väl hehe". Hon log och fortsatte med att sätta den där rackarnas nålen i min arm.
I samma veva kom Mr nsläntrandes och allt hade gått bra för hans del, skönt tänkte jag då man aldrig vet vad som kan hända när det väl är dags. 
Nu när nålen var på plats var det dags att gå och kissa och sedan vänta in vår sköterska som skulle vara med under plocket. 
 
08:00 Vår underbara sköterska som varit med från första början kom och hämta oss, nu vad det dags! Mr fick sätta på sig en rock och foppa toflor samt skyddsmössa, den fula mössan fick även jag ;) Sen var det för mig att hoppa upp gynstolen. 
Sköterskan förklarade att på de skärmarna jag hade på min högersida så kunde jag följa äggplockningsprocessen från när vår läkare tömde äggen. På en annan skärm kunde vi följa hur embriologerna sollade ut äggen från vätskan. WOW! vi kunde få se våra ägg redan från början. 
Embriologen kom och presenterade sig själv och både jag och Mr kände hur underbar all personal är. Vilket ställe :) 
 
08:10 Kom vår läkare in och nu var det dags att köra igång, jag var fortfarande inte nervös. Nu fick jag morfin, lugnande och någon medicin mot illamående insputat i armen. Allt kändes toppen och jag var nu förberdd på att det kommer göra fruktansvärt ont. 
Läkaren satte in alla vertygen och la lokalbedövningen på tappen, kändes knappt och gick hur bra som helst. 
Sen så förde han in och kollade lite snabbt på höger och vänster äggstock, sen så var det dags. 
Han körde in nålen och det gick hur bra som helst, jag blev förvånad över hur lite ont det gjorde och sa detta rätt ut. Vår sköterska var snabb med att säga -" Ja men det är en skicklig läkare" Christoff (vår läkare) tackade då för komplemangen. Men han var duktig, gjorde verkligen inte så ont som jag trodde att det skulle göra. 
Väl när två blåser på vänstersidan var tömda skickade de in röret till embriologen och på skärmen fick vi se när hon letade efter ägg. Det gick snabbt för hon hittade ägg direkt och på skärmen fick vi se den lilla lilla saken.  Jag kramade Mr hand hårt och tårarna började rinna, där är iallafall ett ägg. Lugnet i mig blev ännu lugnare och jag kunde inte släppa skärmen som visade hur de letade efter ägg. 
Det gick snabbt över till höger äggstock och läkaren började tömma även dessa blåsorna. Efter ha tömt några och skulle komma åt de andra så började göra ont, riktigt ont men vår underbara sköterska var snabbt framme och fyllde på med morfin sen så gick de hur bra som helst igen :) 
De gick otroligt snabbt och helt plötsligt var allt över, min tanke.... Va de allt? Va fan! Jag som trodde att det skulle vara så mycket värre, visst nu var jag väl lite hög på smärtstillande men ändå. 
 
Sköterskorna hjälpte mig på med trosor och trosskydd då jag blödde en del från plocket sen så gick vi tillbaka till vilorummet. Jag mådde oförskämt bra och tyckte att detta inte var så farligt. 
 
Väl i vilorummet fick jag massa pussar och kärlek från Mr, nu skulle vi få frukost och läkaren skulle komma in med vårt resultat. Det dröjde inte länge innan han kom och berättade att vi hade 7 ägg. 
Av ren lycka ran tårarna ner för mina kinder, -" Wow 7ägg, de är ju riktigt många!!" var min spontana kommentar och vår läkare log. Ja av 7 äggblåsor så blev det 7 ågg så de var bra :) 
Nu checkade jag helt ut i hjärnana och bara log som en dåre, kunde inte släppa det där fanns SJU ÄGG! Jag som varit så orolig att vi inte hade några. 
Undertide jag var i mina egna tankar lyssnade Mr på vår läkare och fick all information om vad nästa steg blir. Vi fick även en lapp med all information. 
 
När läkaren lämnat vårt rum så log både jag och Mr något otroligt, YEAY vi hade sju ägg! Lyckan sprudlade och vi går på rosa moln. 
Sen fick vi lite efterlängtad frukost. Underbart efter att ha varit fastande och inte ens fått dricka ett glas vatten. 
Efter det var det dags för toa besök för att se så allt funkade som det skulle och sen ta bort nålen i armen, sen kunde vi bege oss hem. 
 
Så nu sitter ( jag ligger) vi här hemma och är otroligt glada! 
Vi har klarat steg 1 av denna behandling och påbörjar fas 2 eller steg 2, befruktningen. 
Vi ska i morgon ringa in till RMC för att få informationen om hur många som blivit befruktade och när insättning ska ske. 
Visst är vi väl lite oroliga för att inge ska bli befruktad men idag väljer vi att fokusera och fira det roliga. 7 ägg och efter Mr spermier har vi förhoppningsvis vårt guldägg <3 
LYCKA!!!!
 
1 Annika:

skriven

Vad roligt att det gick så bra! Superkul att läsa:D heja äggen!

2 Pånolligen:

skriven

Gött ju! Skönt att det gick så smidigt :) Bra att alla blåsor hade ägg också! Då håller jag mina tummar för guldägget ;)

3 Familjenoe:

skriven

Vad härligt att allt gått bra idag :) Håller tummarna för alla sju ägg nu!

4 Madde:

skriven

Vad kul att läsa att allt gick så bra idag!! :)