Vecka 23 (23+0) - Foglossningar?

En kommentar

Ja ni, tiden bara springer i väg.
Nu är vi 23 fulla veckor och nu försöker man rädda barnet ifall en förlossning skulle ske.
Den vetskapen känns otroligt skönt och skapar en viss trygghet hos oss.

Lilla krabban är nu ca 28cm lång och väger lite mer än 500gram.
Det märks att hon blir större, alla rörelser hon gör känns nu mer och mer för varje dag som går.
Däremot har hon antagligen hittat ett nytt favoritställe att ligga på, hon ligger numera långt bak mot ryggen (antar jag) och sparkar framåt. Vilket gör att sparkarna känns mindre än när hon ligger fram till och busar rundor.
Innan har vi kunnat följa vart hon ligger och hur när hon legat fram till men nu så är hon spårlöst försvunnen och sparkarna svagare än innan.

Magen växer så den knakar och denna veckan känns som en riktig växar vecka. Det spänner och drar i och jag smörjer för fullt för att minska chansen för bristningar.

De är kul att se hur mycket som sker under en 10 veckors period. 🙈
Det får mig nästan att sakna den där lilla magen man hade innan. Den var så söt!
Nu känner jag mig mer tjock, flåsig och redan nu har jag upptäckt att kulan i vägen. Tex när jag ska sätta på strumpor eller skor, de är inte lika lätt som det var tidigare. 🤔

På nätterna ligger jag oftast på rygg och då känns det verkligen inte som om jag är gravid.
Den känslan ändrar sig snabbt!
Så fort jag stället mig upp kommer rullas en magisk vetesäck och sätter sig på magen.
Det känns lite som om man öser ut en balja med vatten, men vätskan hamnar framme på magen i stället. På en sekund så är bebismagen framme!
Rätt häftig känsla men tänk vilken berg- och dalbana den lilla får vara med om.

Annars mår jag toppen, inga sammandragningar och jag är allmänt pigg. Har en hel del energi och befinner mig nog i de där ökända "boa" stadiet tror jag.
Jag vill mecka med allt där hemma och få det i ordning.

Jag kräker fortfarande lite då och då, men ca 1ggr i veckan. Vilket är INGET ijämförelse med hur det var innan ;)
Morgon illamåendet och ulkningarna är kvar. Lite mer sällan men varannan dag är de iallafall där.
Min teori är att när bebisen är i en extra växa-fas så mår jag illa och kräker lite. Det känns nämligen så då det kommer i vågor, kan vara bra någon till några dagar och sen är det spyfest och illamående i några dagar.
Men de är min teori iallafall, sen kan jag vara helt ute och cykla haha.

Följer flera andra bloggare och många beskriver foglossningar och hur ont de har.
Då jag är helt grön med de här att vänta barn osv så vet jag inte riktigt om jag har haft foglossningar.

Det jag har börjat känna av är en typ av träningsverk nere vid ländryggen/svanskotan. Speciellt på morgonen eller om jag suttit still en hel dag.
De gör inte direkt "ont" utan känns verkligen mer som träningsverk. Ni vet den där känslan i ländryggen efter en jädrans massa snöskottande, jordgrävande eller hårdträning av ryggen på gymmet. Just den känslan har jag börjar få. men inget mer än så.
Än så länge gör det inte smärtsamt ont utan lutar mer mot känslan av träningsverk.
Däremot ser jag ut lite som en anka när jag vankar mig fram av stelheten som uppstår i samband med det hela, men efter ett tag så är jag full i gång igen.

Ja du, de är häftigt allt det här. Är otroligt lyckligt lottad som får uppleva det ❤️

 
1 Pånolligen:

skriven

Hej på dig!
Länge sen nu!!
Jag tittar in väldigt sällan eftersom jag fortfarande inte riktigt kan läsa gravidbloggar, tror det påminner för mycket om när jag själv var gravid. Jag är ju gravid nu med så det är sjukt egentligen, så konstig känsla! Så skönt att det går bra för er och nu har ni ju kommit en bra bit på vägen ju. Såg att du skrev att det är en tjej med, så mysigt, grattis till det!
Hoppas du blir frisk och kry snart också så att du kan njuta lite av helgen!! Många kramar till er!

Svar: Heeeej! Jag förstår och det är helt okej. Jag följer din blogg så att jag håller mig uppdaterad. Njut nu och fokusera på er ❤️
Novella