Vecka 39 (39+6) - BF dagen är här! Woopwoop!

Kommentera

Nu har 100% av graviditeten gått och i morgon är första dagen som vi går på "övertid" 40+0. 

Det är lite olika hur man räknar men vi räknar som barnmorskorna och läkarna gör.  Antal fullgångna veckor och dagar så därför kan det vara lite förvirrande i bland. 

Men vilket som så var vi beräknade till idag, den 20 februari 2017. 
Datumet vi fick redan vid första ultraljudet i vecka 8. 

Nu när man tittar tillbaka har tiden gått så fort! Men det är snart ett år sedan vi var på vårt första besök på RMC. 
Äggplocket skedde den 31/5 -16 , insättning den 2/6-16 och nu sitter vi här "9månader senare" och bara väntar och längtar efter det lilla liv som har växt i magen så länge. 

Och kärringen mot strömmen som jag är så är jag den första av mina systrar som går över tiden med bebisen. 
Det gör mig absolut inget, det är bara tråkigt att vänta och längta. Som min mamma säger till mig -" De längsta dagarna i ditt liv" ... och det håller jag med om. 

Ibland undrar jag om det är för att jag mår så bra, vilket jag gjort egentligen under hela graviditeten som jag skiljer mig från systrarna.
Jag har inga foglossningar, inget högt blodtryck, mitt socker värde är oförskämt bra så jag har aldrig behövt göra sockerbelastning (eller nu vad det heter). 
Jag har "enbart" gått upp 10kg och känner mig pigg på många sätt. Mitt humör har varit underbart, alltså jag har inte haft några humörsvängningar utan Mr säger att jag varit snällare nu. Han skojar om att jag borde vara gravid hela tiden så snäll som jag varit ;) 

Nu längtar jag bara tills det kommer igång, tills vi har vår lilla bebis i vår famn. 

Men när vet man att det är på gång? Ja efter att ha läst ett antal förlossningsberättelser känns det lite som om man blir "tagen på sängen". Det bara kör igång utan förvarning. 
Och de är just den där ovisheten som gör mig otålig. 

En annan rolig grej, igår kväll släppte en del eller delar av slemproppen. Satt på toa och torkade mig och hade sedan en del "manetslem"/snor på pappret. 
Vilket känns spännande, men inget ökat hopp än då det enbart var delar av den. De kan fortfarande ta flera dagar/veckor innan det sätter igång.

Men max 15 dagar kvar, annars blir vi igångsatta 😁


"Vad är slemproppen? 
Slemproppen (även kallad fibrinpropp) kallas det sega slem som täcker för livmoderhalsen.
Den bildas redan i vecka 4 och följer sedan med under hela graviditeten och sitter som en kork, ett skydd, mellan slidan och livmodern. Allt för att skydda fostret från bakterier etc som annars skulle kunna komma in i livmodern

När lossnar slemproppen?
För det mesta lossnar den när värkarna börjat, men ibland kommer slemproppen redan två veckor innan barnet föds, men det hör dock till ovanligheterna. Slemproppen kan gå i omgångar där delar kommer ut, och den kan också återbildas.
Att slemproppen går är alltså inte ett tecken på att förlossningen nödvändningtvis kommer starta med en gång, utan snarare att det närmar sig och att du bör vara redo. Att proppen lossnat betyder att livmoderhalsenbörjat vidga sig."