Vecka 33 (33+2) - Rundvisning på förlossningen

2 kommentarer

Och nu har vi varit runt och besökt förlossningen och BB.


Måste säga att det var häftigt! 
Barnmorskan visade oss förlossningsrummet, ett trevligt rum mer en säng och lite skärmar och en fåtölj mer tillhörande badrum. Tänk här kommer vi ligga om några veckor.  
Vi fick även se rummet som hade ett bad om det är något vi är intresserade av. 

Nästa stop barnrummet, här tas barnet in ifall något inte är helt korrekt efter förlossningen. Tex om barnet inte andas helt hundra osv, barnläkaren finns då direkt till hans och tittar över barnet samt att pappa följer med. Detta rum var mitt i mot förlossningsrummet så verkligen supernära. 

Sen fick vi se dagrummet, ett ställe att hänga på och och kolla på tv om tex blev igångsatta och det då tar lite tid innan något börjar hända.

Vi fick även se köket där det fanns fri tillgång till fika, kaffe/tee och saft. 
Här fanns det även möjlighet att ta med sig mat och förvara det i kyl eller frys. Svin bra då det faktiskt kan dra ut på tiden och Mr kanske blir hungrig.

Vi fick även se operationssalen om det skulle bli ett snitt, det låg med väldigt nära de övriga rummen (förlossning och barn).
Och barnmorskan förklarade fint att om det skulle bli snitt (akut eller inte) hur det skulle gå till med sövning eller bedövning och när Mr fick och fick inte vara med. 
Häftigt, vilken vård vi har i Sverige! 

Sen var det dags för BB, men innan vi gick dit visade hon oss en tavla där vi efter förlossningen fick sätta en nål i blått eller rött beroende på om det var en flicka eller pojk. 

Gamal bild på tavlan här men så här såg den ut.

Riktigt häftigt att de gjorde så, de var några av varje nu från söndags och framåt men vi kunde se spåret av alla hål från 2016. 
Tänk en dag får vi sätta vår nål där med :) 

Efter man satt nålen så förs man vidare till BB, men tyvärr fick vi inte gå in på BB pga influensan, kräksjukan och RS-viruset som just nu härjar runt. 
BB har strikt sagt nej till all besök förutom för pappan till barnet. Så inte ens syskonet får komma in där.
Enligt mig är detta helt förståligt med tanke på vad som kan hända och definitivt något jag respekterar.

Men här var rundvandringen slut, en givande och härlig känsla gav det oss. 
Förvisso blev Mr orolig och börjar redan nu bli lite nervös medans jag taggar igång och ser fram emot när vi får åka in. 

Låter kanske sjukt men jämför det lite med som om jag anmält mig till ett lopp, jag har aldrig sprungit där innan och min kondition är sämst men jag är fokuserad och målinriktad på att de här kommer jag fixa även om det kommer vara jobbigt. Va fan har så många andra klarat det så varför skulle inte jag göra det 💪 

Längtar längtar längtar! 

 
1 Familjenoe:

skriven

Tror du kommer klara det galant med den inställningen :) ta en värk i taget så är hon snart hos er!

Svar: Tack snälla du! 😘
Novella

2 Anonym:

skriven

Vilket BB väljer ni? Vi ska välja Hbg och tyvärr har dom ingen rundvandring😔

Svar: Vi valde sjukhuset som låg i vår stad, känns bra då det är känt för sin förlossning och BB :)
Novella