Cykeldag 1 - AMH Värde

5 kommentarer
 
OBS, varnar för långt inlägg!
 
Ja dagen började underbart men ett sådant positivt besked om att vi får börja vår behandlling. 
Då tänker man att allt är frid och fröjd och att vi skulle gå på rosa moln...men nej...
 
"Dum" som jag var frågade jag även om våra provresultat. 
 
Fråga nr 1 : Mr spermieprov
Här blev  svaret att vi fick vänta tills ultraljudet och få svar från läkaren. Sköterskan kunde hade inte kunspen att läsa av dem så hon hänvisade till läkaren och ultraljudet.
Okej de köper jag och väntar snällt till ultraljudet. 
 
Fråga nr 2: Mitt blodprov
Ja jag frågade snällt sköterskan om resultatet på mitt blodprov. Efter att ha tittat i min jornal såg hon att det fanns ett prov taget den 26/3 och det stämde då det var då vi var på vårt första möte med RMC. 
Hon berättade då att det var ett AMH prov som togs och att mitt värde var 8,9.
AMH-värdet är ett värde på äggreserven och enligt fertilitetsguiden så kan ett lågt värde på AMH-provet tyda på nedsatt äggstockfunktion. 
Så min spontana fråga till sköterskan var, -" kan du förklara om provet var bra eller dåligt?" 
Hennes svar var att mitt prov inte var bra, enligt sköterskan skulle värdet minst vara på 10 så jag ligger lite under det men det skulle "troligtvis" inte påverka vår behandling. Troligtvis??? VA! 
Helt shokad av resultatet och orden hon valde så sa jag , okej? Därefter ville sköterskan stämma av allt med läkaren för att se om vi inte skulle höja min dos på Gonal-F, hon meddelade att hon återkom lite senare efter att ha pratat med läkaren. 
 
När vi la på brast jag i gråt.... har jag dåligt med ägg? är det därför inte detta funkar ? Visst jag har misstänkt detta att förutom ägglossningsrubbningar så har min fasa varit att där kanske inte finns några ägg och då kan ju inget bli befruktat. Stackars spermier som kämpat för inget....
En annan tanke som slog mig snabbt var "Hur ska de då gå under vår ivf? " tänk så får vi fram så få ägg och de är ingen bra kvalite i dem och ingen blir befruktade... 
Jag knäcktes och bara stor tjöt. 
Ringde Mr och gav han det goda besket om att vi får börja, sen gav jag han det dåliga beskedet. 
Han försökte lugna mig fint med att säga -" Provet kanske är dåligt men hon sa ju inte att du INTE hade några ägg, och allt som behövs är ett ägg för att vi ska lyckas!". Sen försökte han lugna mig med att om det inte skulle funka så finns det andra alternativ men att vi får vänta och se, ge detta en ärlig chans iallafall. 
Efter att ha pratat med honom en liten stund så kändes det lite bättre, sen ringde jag min syster som tröstade mig ännu mer och sa att det ordnar sig. Upprepade åter igen att "allt som behövs är bara ett ägg, ETT för att ett barn ska bli till". Jag lugnade mig lite till och sen ringde jag min mamma, som en liten flicka ( eller skadat djur) kröp jag mot det tryggheten, mamma. 
Vi pratade igenom allt i lugn takt, hon påminde mig precis som Mr och syrran om att det behövs bara ett ägg, hon fick mig att slappna av och andas ut. -"Det kommer ordna sig". 
 
När min mamma säger sådant till mig så är det som om jag är 6år igen. Hon tröstar mig och får mig att lugna kvitta hur uppstressad eller ledsen jag är så får hon mig att landa. Hon vet precis hur hon ska göra och säga för att få mig upp på knäna igen och resa mig upp ur skiten på ett sätt som ingen annan kan göra. 
Hur gammal jag än må vara så är min mamma fortfarande en otroligt viktig del i mitt liv och en av de största tryggheterna jag har. Hon är min mamma och jag är otroligt tacksam att ha henne i mitt liv. Tack Mamma för din oändliga kärlek <3 
 
När jag väl hade lugnat mig och börjat smälta vad som sagts så började jag självklart spamma google. 
Efter att ha läst fertilitetsguiden, en studie om AMH värdet gjort av Carl von Linnéklinken ( se text nedan) och andra bloggar bland annat Libras om just AMH så börja jag undra.... snackar sköterskan om rätt? 
 
Utdrag från studien om AMH värdet gjort av Carl von Linnéklinken
 
"Medialt intresse för vår studie om AMH

Vår stora studie om AMH’s betydelse vid bedömning av äggreserven och IVF-behandling är nu klar och kommer att publiceras i marsnumret (2013) av den ansedda amerikanska tidskriften JCEM (Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism). Studien har titeln ”Antimüllerian Hormone Levels Are Strongly Associated with Live-Birth Rates After Assisted Reproduction”. 

Vi har funnit att AMH speglar mängden ägg i äggstockarna men också till dels äggens kvalitet, vilket man inte kunnat visa tidigare. Det finns ett tydligt samband mellan AMH-värdet och chansen till barn, där kvinnor med höga AMH-värden (kring 5 µg/l) har ca 2,5 ggr större chans att få barn jämfört med kvinnor av samma ålder med låga värden (kring 0,5 µg/l). De med bäst behandlingsutfall var kvinnor med s.k. polycystiska äggstockar, PCO, vilka har just höga halter av AMH. 
Det fanns ingen nedre gräns under vilken vi inte såg graviditeter alls, men då AMH var omätbart (<0,2 µg/l) blev bara enstaka (3/53) gravida och 2/3 av kvinnorna med så låga AMH-nivåer fick avbryta sina behandlingar och nådde inte ägguthämtning eller embryoåterföring. 
Resultaten stämmer väl överens med dem vi publicerade 2011 i Fertility and Sterility, i en studie ang antalet äggblåsor (antralfolliklar) som kan ses vid ultraljudsundersökning (1). 

AMH-studien har uppmärksammats i en press-release inför publiceringen och har blivit föremål för medial uppmärksamhet. Klicka gärna på någon av länkarna om du vill läsa mer. 

Länk till artikeln på JCEM "

 

Om jag då tolkar denna studien och de andra sidorna rätt så är väl mitt värde rätt så bra? 
Enligt fertilitetsguiden ( om jag nu har tolkat det rätt även där) så har en kvinna i min ålder ett värde på eller omking 2,1. 
Även enligt dem så har kvinnor med ett högre värde, vilket mitt borde vara på 8,9, oftast även PCO. Vilket kan stämma då läkarna på infertilitetsklinke på hemmaplan var inne på det och läkaren i Malmö nafsade lite på det också. 
Och enligt artiklen ovan så hade det bästa behandlingsutfallet varit kvinnor med PCO vilket har just höga halter av AMH. 
 
Jag inväntade sköterskan telefonsamtal för att ifrågasätta vad hon sa så när hon väl ringde upp fick hon börja konversationen. 
-" Jag har nu stämt av allt med en läkare och han tittade igenom provresultatet i hop med dina ultraljudsbilder och tyckte att vi skulle fortsätta med samma dosering som satts sedan tidigare. 
Mitt svar -" okej" 
Hon fortsatte -" sen hörde jag med en annan sköteskekollega där hon berättade att vi brukar enbart kräva ett resultat på 10 vid äggdonation, med tanke på att du är pasient så tror vi att det inte skulle vara något problem utan att värdena ändå är helt okej. 
Min reaktion -" ehhh jaha? Men en fråga, var mitt värde 8,9? eller var det 0,89? 
Hennes svar -" ditt värde var 8,9"
Jag började då ifrågesätta -" okej, för när jag då googlar runt AMH värde får jag fram att ett normalt värde ligger på mellan 2,2 och 6,8.... och enligt detta har jag ju då ett bra värde? 
Sköterskan svar -" var har du hittat detta? "
Mitt svar -" google"
Hennes -" Jaha ehh okej..... nej men det ska du nog inte tro på ......" 
Min kontring -" nähä okej tycker de låter lustigt men visst..... men  okej kan du kolla vad mitt FSH värde var?
Sköterskan frågade då -" hittar inte provet så jag misstänker att du tog det på din hemma ort, be läkaren leta fram det i dina jornaler när ni ses.
Och jag avslutar med -" jo de kan jag göra så att jag vet hur de såg ut... men jag disskuterar detta vidare med läkaren. Tack"
 
Som ni förstår är jag inte övertygad om att sköterskan har sagt rätt till mig... 
Varför jag frågade om ett annat blodprov som heter FSH är för att detta blodprovet är ett annat prov som också tas för att se eller få en indikation på äggreserven. på detta provet betydert ett Högt FSH, eller förhöjt FSH, är ett tecken på liten äggreserv. 
Jag har nämligen för mig att jag hade ett högt värde här, kommer inte exakt i håg vilket men att det var högt vilket läkaren i Malmö reagerade på och bad därför om att komplettera med ett ytterligare prov, AMH blodprovet för att stämma av hur det såg ut. 
Enligt fertilitetsguiden brukar unga kvinnor (under 35) med höga FSH-värden vara mer lättstimulerade och ha mycket större chanser att lyckas vid IVF. 
Därför var jag nyfiken om jag minns rätt .... 
 
Vilket som så är de här superförvirrande, men mest är jag arg... För just nu lutar jag åt att sköterskan sagt fel till mig. 
Och om detta är sant... då har hon gjort mig upprörd helt i onödan.
Åh andra sidan så blir jag glad ifall hon gjort fel för då betyder det att allt är frid och fröjd med äggen. 
Enligt mig är detta trots allt något jag inte kan påverka  utan det antalet ägg jag har kvar är de som finns. 
Skulle det vara ett dåligt värde ( eller dåligare värde)  då får vi göra det bästa ut av det och INTE ge upp hoppet utan tänka att så länge vi får vårt guld ägg så är det allt som behövs. 
 
Så nu kör vi, IHHHHHHH nu händer det verkligen! 
 
 
1 Min längtan :

skriven

Men hon måste ha sagt fel, låter ju helt osannolikt att hon tycker att det är lågt.

Jag är 34 år och har ett AMH på 1,2 och det är "normalt men i underkant och plussar på min verkliga ålder med några år" har jag fått det förklarat för mig.
Man ska helst ha ett AMH över 1.0 när man gör IVF.
Låter som hon sagt fel och verkligen inte kunde sin grej.
Lycka till nu! Själv är jag på sprutdag 3, så jag tänker följa dig och hoppas att vi båda för uppleva ett plus!
Kram och lycka till nu!

Svar: Det känns så men jag för snällt vänta tills läkarbesöket för att få svar.
Just nu försöker jag bara tänka på att fixa fram ett gyllene ägg :)

Ah okej, jo men de känns som om man har över 1,0 så är det ändå okej eller "normalt". Men om man ligger runt 0,5 osv så är det mer ansträngande för att få fram äggen.
Vad kul att vi befinner oss i samma veva. Bebis 2017 här kommer vi!
Kram
Novella

2 Denise:

skriven

Du ska nog vänta tills du pratat med läkaren, sköterskan skulle helst inte sagt något om värdena eftersom hon inte riktigt verkade vara säker på sin sak. Det är nog bäst att bara invänta besked från läkaren. Håller tummarna för att ni lyckas med IVF och som sagt så behövs det bara ett gyllene ägg + en superspermie för att det ska bli bebis!💕 Håller tummarna för er!

Svar: Håller med, hon gjorde nog mer skada än nytta i detta fallet. Jag ser fram emot att få riktiga svar av läkaren.
Tack så mycket, precis! Får inte glömma superspermien men det får Mr skaka fram ;)
Tack snäll 💕
Novella

3 Familjenoe:

skriven

Härligt att ni får sätta igång nu! Kan inget om amh-värden men låter lite konstigt att sköterskan tog på sig att tolka testet och ifrågasätta läkarens dos via telefon till dig. Om du känner dig orolig kanske du kan be om att få prata med läkaren om det? Hur som helst, massa lycka till!

Svar: Eller hur känns lustig, visste heller inget försen jag började spamma Google.
Känner just nu att jag kan vänta, på ett vis vill jag inte veta riktigt än utan nu vill jag att vi fokuserar på att vi faktiskt fått köra igång 😁
Hur går det för dig/er? :)
Novella

4 Annie:

skriven

Hej!
Så skönt att ni får sätta igång!
Jag har också väldigt svårt att förstå mig på det där med amh och fsh. När jag gjorde testerna visade fsh-provet att det var förhöjt (tror det låg på 11-12). Läkaren tyckte att det var konstigt med tanke på min ålder och trodde att jag tagit testat på fel dag så jag fick göra ett nytt test men då ett amh istället. Jag var helt förstörd när jag fick veta att jag hade dålig äggreserv och grät hela kvällen, trodde att jag hade kommit i klimakteriet när jag var 28. Jag gjorde amh-provet och läkaren ringde och såg att det såg bra ut (har i efterhand kollat i min journal och jag hade 15). Jag frågade henne då om det alltså betyder att det andra testet togs på fel dag och att allting var som det skulle. Hon svarade bara luddigt på frågan och jag förstod aldrig om det var bra eller dåligt men fick lita på läkaren. Vid mina ultraljud har jag också frågat och där säger läkarna att de borde se fler folliklar vid min ålder, samtidigt vet jag att det varierar månad för månad så jag vet inte hur de kunde säga det på min allra första ultraljud.
Efter detta har jag googlat på amh och har sett någonstans att klinikerna räknar "måtten eller siffrorna" på olika sätt. Vet inte om man ska lita på det dock, det bästa är nog att vänta till ultraljudet och fråga läkaren där.
Stort lycka till nu! Det kommer gå bra ni behöver som sagt bara ett guldägg :) <3

Svar: Asså de där proverna är lustiga. Det står överallt med att detta egentligen inte säger så mycket om vilka möjligheter vi har att bli gravida.
Men som du säger är det bäst att vänta och få vår doktors åsikt.
Men jag försöker tänka, det behövs bara ett ägg och en spermie för att vi ska lyckas. Och ett gyllene ägg ska jag banne med skaka fram ;)
Novella

5 Libra:

skriven

De finns 2 olika sätt att mäta på. Antagligen fick du samma sätt som mig. Jag fick 10. Man kan räkna om och då låg mitt på 1,4. Har glömt hur man gjorde. Men googla på det. Med IVF är det inte kört. Jag vet några som lyckats trots lågt AMH.
Lycka till!
Kram

Svar: Okej! Det förklarar ju en hel del om de finns två sätt att räkna det på. Har jag missat helt! Men då stämmer det säkert som sköterskan säger och att jag har dåligt äggreserv.... Suck...
Novella