Vecka 41 (41+0) - BF+8 & kontroll hos BM

Kommentera

Jahaja nu var vi gått hela 41 veckor...

Vi är 8 dagar över tiden och känner inte ett piss om att det ska vara på gång. 

Men idag var vi på kontroll hos barnmorskan på förlossningen. De hade nämligen inga lediga tider nere på kvinnohälsovården (MVC) så vi fick en "ultraljudstid" på förlossningen. Inget fel med det ;) 
Mätte magen som idag var 34cm (hade en annan barnmorska sist så därför den är mindre denna gången). 
Hade ett bra blodtryck och vår barnmorska gjorde även ett ultraljud för att kontrollera fostervatten, läge och hur tjock gullungen var. 
Det var definitivt trångt där inne nu för så ihop tryckt hon var Hahaha. 
Men allt såg bra ut, hade fostervatten så det räckte och efter måtten som togs uppskattade BM bebisen vikt till 3300-3400gram. 
Ingen liten bebis inte ;) och då skojade jag om att hon säkert väger runt 4kg vid igångsättningen ;) 

Vi fick tid för igångsättning 7/3 kl 07:30 om inget har hänt innan. Sååååå skönt att ha datum och tid på när vi faktiskt blir inlagda och får igång de här :) 

Förutom detta så berättade jag och Mr att vi tycker bebisen har rört sig lite de senaste dagarna. Eller rörelserna har blivit svagare men jag har ändå känt henne.
Vi fick då stanna kvar och ta ett CTG test för att se hur bebisen mådde och rörde sig. 

Så här blev jag påkopplad massa sladdar och apparater. 

En dosa på magen som mätte bebisen hjärtljud, en dosa för att kontrollera sammandragningar.
Sen så fick jag en "tvättklämma" på fingret för min puls och en knapp i andra handen som jag skulle trycka på när bebisen rörde sig.
Här skulle vi ligga i 20-30min för monitorirering. 

Ja tiden gick och snäckan i magen rörde sig en hel del, för mycket till och med så hennes puls höll sig på 180 vilket inte var så bra. Så efter 30 min sa de att vi får ligga kvar tills bebisen lugnat sig. 
Efter ytterligare 30 min var det fortfarande fullt igång i magen och bebisen var arg och hade hög puls så vi fick snällt ligga kvar ytterligare. 
Men efter ytterligare 20min lugnade hon sig och vi fick åka hem. 
Barnmorskan skrattade lite -" vi gjorde denna undersökningen för att bebisen hade rört sig för lite, sen fick ni stanna så länge för att hon rörde sig för mycket hehe" 

Både jag och Mr gick flinandes där ifrån, allt var bra med vår bebis. 
Hon mår bra, vilket var en lättnad. Även om vi inte har visat det utåt har både jag och Mr varit oroliga då hon varit lite för lugn i magen. 
Jag hade svårt att sova i natt av bland annat oron och halsbränna från helvetet. Att vakna med en klump i halsen och försöka tänka positivt är inte alltid lätt, den där dumma oron finns ju alltid där och lurar. 

Låter jätte löjligt jag vet men jag är otroligt tacksam för sådan fin sjukvård som vi har. De tog ens oro på allvar och gjorde alla undersökningar så att jag och Mr kunde med gå därifrån utan oro. 

Men nu är det Max en vecka kvar innan vi blir igångsatta iallafall, wooop Woop! 
Sen får bebisen gärna komma innan ;)

Vet inte om jag sagt det innan men säger det nu, hade jag vetat det jag vet idag hade jag inte gått hem 2veckor innan beräknad förlossning. Jag hade jobbat in i det sista, för att gå här hemma och "pyssla" är skit tråkigt hehe 
Tiden går långsamt och längtan blir bara värre och värre ;)