Vecka 35 (35+4) - Förvärkar

Kommentera

Förvärkar.... vad är förvärkar? 



" Förvärkar kan starta flera veckor innan det är dags för förlossningen. De kommer mer regelbundet och gör även ont efteråt. Smärtan sitter långt ner i magen och/eller ländryggen och påminner om mensvärk.
Detta är kroppens sätt att träna sig inför förlossningen. Ofta kan man ha täta värkar som kommer mer regelbundet som efter ett tag tar ett längre uppehåll. Förvärkar känns ofta som om det pressas och trycker neråt vilket kan vara obehagligt. De svagaste förvärkarna känns inte och de starkaste känns som molande mensvärk, dock är upplevelsen helt individuell. "
Info från babyhjalp.se

Intressant info, för de precis så jag har det just nu och har haft i någon vecka.
Jag tycker de blir mer regelbundna och kommer oftare samt blir smärtsammare. 
Något jag nämnde för BM på senaste kontrollen där hon bekräftade att det är kroppen som förbereder sig och bebisen som "bäddar ner sig" och gör sig redo. 
Hon påminde mig om att bebisen faktiskt kan komma när som nu MEN hon kan också komma i v42 ;) 
De är bara att vänta och se. 

Men är lite trött på smärtan, den kommer främst på kvällen och natten. (Vilket är vanligt) vilket gör det svårt att somna och sen vaknar jag av dem på natten. 
Så på ett sätt går jag runt nu och hoppas att de kan eskalera till riktiga förlossningsvärkar snart. Men de är ju bara ett önsketänkande och kommer säkert inte ske inom den närmaste tiden ;) 

Men det är väldigt skönt att röra på sig, var ute på en 6,5km rask promenad idag med hundarna. Tog 1h15min och kändes underbart att komma ut i friskluften. Visst fick jag lite värkar av det men inget ondare än de jag redan har och har haft. 
Tösen tryckte en hel del neråt till och från men på något sätt kändes det naturligt. 

Längtar bara tills hon kommer.... suck