Vecka 41 (41+2) - BF+10, Falsk vattenavgång

4 kommentarer
 
Denna morgonen började spännande, när Mr's klocka ringde vid 06:50 gick jag upp för att kissa. När jag satte mig på toan så var det som om en vattenballong sprack och vatten bara forsade av mig. Jag blev helt shockad och paff och ropade till Mr -" jag tror vattnet gick!!!"  varav han svarade -" Skojar du?" och jag kontrade med NEJ!. 
Han kom till toaletten och då fortsatte det att rinna en lite stund till sen så slutade det. Bad Mr att hämta en tjock binda så att vi kunde se om det fortsatte att "läcka" sen ringde jag förlossningen och berättade vad som hade hänt. 
 
Med tanke på att det inte fortsatte att rinna utan slutade så bad barnmorskan oss att återkomma/ringa om 2,5h (alltså kl 09:30) efter att vi har ätit frukost och tagit det lugnt på morgonen. Då skulle vi berätta hur allt såg ut och det skulle börja rinna igen så skulle vi komma in i stället kl 09:30. 
 
Så vi tog på oss lite kläder och begav oss ut på en promenad med hundarna, sen åt vi frukost och bara tog det lugnt. 
Kände inga värkar eller något annorlunda och bindan var snustorr.... då kanske de inte var vattnet som gick eller? 
 
Klockan blev 09:30 och vi ringde förlossningen, berättade att inget mer vatten har kommit. Barnmorskan bad oss att vänta ytterligare några timmar för att se om det rinner till eller om värkar kommer igång. 
Jaha... denna dryga väntan. 
 
Tiden gick och ja lite med sammandragningar kom (inte för att de gjorde ont utan bara som vanligt när magen spänner sig) fick lite mer ont i ryggen och bebisen trycker på lite mer ner till. 
Mr och jag begav oss ut på en långpromenad med hundarna och var ute och traskade i 45min för att se om det kunde få igång det något eller om det kunde läcka lite vatten. 
Men nä.... inget hände. 
 
Ringde in till förlossningen igen kl 12 och berättade för samma barnmorskan som jag pratat med de andra två gångerna att inget mer vatten har kommit men att jag fått några sammandragningar och har lite ont i ryggen och det trycker lite neråt. 
Barnmorskan sa att detta låter lovande och att det bara var att vänta nu tills det kommer igång på riktigt. -" då ska ni se att det blir bebis snart" 
Jahaja! Vad positiv hon lät ;) Jag frågade om vi inte skulle komma in på en kontroll för att kolla så att vattnet verkligen hade gått men det tycke hon inte. Nähä sa jag, men vad ska vi göra nu? -" Ni ska vänta och ringa in när du har värkar som är 3st på 10min" 
Jaha! Se där!
 
Efter samtalet är jag fortfarande skepptiskt, jag börjar misstro mig själv. Det kanske inte var vattnet som gick i morse iallafall för då borde väl värkarna komma igång och det borde väl sippra vatten också?
Jag försöker minnas tillbaka på hur det var, men det kändes inte som kiss utan det bara rann av mig och det kom MASSOR. Men jag kanske inbillade mig?
 
Tiden har gått och jag har inte fått något som jag kan kalla för värkar, och jag har inte läckt något mer vatten. Visst jag har smygont i ryggen, spänner lite ner och har lite sammandragningar. Men dessa saker känner jag säkert för att jag "letar" efter dem. Jag söker efter tecken och säkert inbillar mig en del.
 
Så kl 16.00 ringde jag in igen och pratade med barnmorskan på förlossningen, denna gången fick jag en ny som inte alls var lika positiv som den förra. Jag beskrev vad som hade hänt i morse och vad jag känner och att känner mig tveksam. Hon svarade med att hon inte trodde att det var vattenavgång utan att det kunde vara vattniga flytningar eller att slemproppen hade släppt. Och om det är vattnet som har gått så betyder det inte att att man får värkar direkt utan att det kan dröja upp till tre dygn. Så vi skulle avvakta, om det rinner på igen så skulle vi höra av oss. Men annars trodde hon inte att det var på gång.... 
Nähä... falskt alarm alltså.. 
 
De här suger........ men det är bara att gilla läget.  
 
1 Familjenoe:

skriven

Låter ju verkligen som att det var vattnet som gick. Om du känner dig orolig/osäker kan du ju alltid åka in till förlossningen så de kan undersöka dig. Vad jag förstått så brukar de vara förstående, det är ju trots allt det viktigaste som någonsin händer en som håller på att hända 😊

Svar: Ja jag trodde faktiskt det med, men fick informationen nu från en föredetta barnmorska att tydligen har bebisen två vattenhinner runt sig. ( "korion"den yttre och "amnion" den inre) och tydligen finns det vatten mellan dessa hinnor också. Så hon trodde att det var den yttre hinnan som hade spruckit vilket var positivt och att det är bara att vänta nu och se om det kommer igång. Blev lite mer positiv efter det samtalet kan jag säga hehe ;) Men ja vi får se helt enkelt. :)
frantvatilltre.blogg.se

2 Angelica:

skriven

Men Åhhh så drygt!! Tycker det är tråkigt att du inte fick kollat om det var vattenavgång. Istället får dom att tvivla på sig själv :( Vi är på Dag 2 på "semestern"

Svar: Ja lite drygt är det och jag håller med, lite dåligt att de inte ens ville kolla. Men men så är det. Däremot har jag fått informationen nu att man har två hinnor, en yttre och en inre och att det antagligen var den yttre som gått. Så nu blev jag positiv igen, det kanske är på g trots allt men den riktiga vattenavgången har inte skett än. Så det är bara att vänta och se :) Åhh vad spännande, vilken vecka+dag är du i nu?
frantvatilltre.blogg.se

3 Angelica:

skriven

39+0 :) hos bm idag lite stort SF mått för min kurva ev tidig igångsättning! Ihhh

Svar: ååååå vad spännande! Okej, men hur stort var ditt SF mått då? Vad spännande!!! håll mig uppdaterad :D:D:D:D
frantvatilltre.blogg.se

4 Angelica:

skriven

Oj bomullshjärna;) är bara i v 38+1 (idag) räknar då v 39, går efter appen:) mitt SF mått är 37 jag ligger på den översta streckade linjen på kurvan! Vill helst slippa en pressa ut en rugbyspelare...

Svar: Ahh okej :) då förstår jag, hoppas hoppas det sker snart! 😍 sååå spännande!
frantvatilltre.blogg.se