Kontroll på MVC (v29+5)

En kommentar
 
Ännu en kontroll hos barnmorskorna på MVC eller kvinnohälsovården som den heter här hos oss. Har inte varit på någon kontroll sen v24+0 så de kändes som att det var dags. Rätt skönt att det inte är lika många kontroller nu när man är omföderska men det är alltid skönt att få kollat allt och veta att det är bra. 
 
Idag pratade vi igenom mina smärtor, vilket banmorskan inte gillade. Mina smärtor alltså ;) 
Jag har en hel del onda sammandragningar och har till och från svårt av att sitta rakt och röra på mig. Sen så är jag väldigt öm ner till i magen så när man känner och klämmer där gör det faktiskt ont. Varje spark från lillebror är inte alltid roligt utan mer smärtsamt beroende på var han sparkar. 
Att röra på mig är inte heller smärtfritt utan det ökar trycket ner till och smärtan kommer. 
Barnmorskan hade inte dirket någon förklaring till smärtorna och hon ville verkligen att jag skulle hålla koll på mina smärtsamma sammandragningar. Fortsätter dem så måste jag få tid hos en läkare för att se över så att tappen inte blivit påverkad. 
Hon kollade mitt blodtryck och idag hade jag 120/60 ( tror jag det var) och sist hade jag 100/60 så jag brukar ha lägre än vad jag hade idag. Däremot är det inget som är "högt" och oroande då det kan bero på att jag varit mer aktiv idag jämfört med sist... men hon vill ha lite koll på det. 
Sen så för att utesluta urinvägsinfektion så beställde hon ett kisseprov på mig tillsammans med lite andra blodprover som jag skulle ta efter vår möte. 

Hon mätte magen för första gången = 29 cm.... så jag ligger ovanför normalkurvan men under den övre kurvan. Inget som förvånade mig med tanke på hur stor jag är så blev jag bara glad att jag inte låg ÖVER den översta ;) 
Som ni ser på bild nedan, med tanke på att jag inte riktigt är i v30+0 så går jag ju under v29 och då hamnar jag där jag hamnar. 
Ska bli intressant och se vart jag hamnar nästa gång. 

(null)
 
Innan mötet tog slut pointerade hon åter igen att jag verkligen måste hålla koll och återkomma om detta fortsätter, får jag många ihållande måste jag ringa förlossningen direkt. 
De fick mig att tänka till en gång extra och ja hålla lite mer koll på de här. Inte för att jag tror att det är något på gång men bättre att ta det säkra före de osäkra. 
 
Efter mötet gick jag till provtagningen, lämnade kissprov ( hade hållt mig i MÅNGA timmar så att fylla den muggen var INGA problem ;) ) och ta lite blodprover. Mitt blodvärde och socker var perfekt men de hittade äggvita i min urin så de skulle skicka den vidare på analys. Vad det betyder har jag ingen aning om men de återkommer väl om det skulle vara något. ;) 
 
Men just nu så ligger jag här hemma, och håller koll på mina sammandragningar.  Visst de är inte långa, och alla gör inte ont men de kommer titt som tätt. 
Jag får helt enkelt hålla koll på dem lite närmare nu, ska jobba hemma i morgon vilket är bra för då kan jag ligga i soffan och bara "klocka" när de väl håller på. 
 
 
 
Men helt ärligt vet jag inte när man borde höra av sig i så fall till förlossningen, när är det för mycket sammandragningar? När är dom ihållande? Jaja jag får väl vänta och se vad de här bär hän... 
Har ju haft dessa ett bra tag nu, typ i tre veckor, men de lugnar sig säker ;) 
Orolig är jag iallafall inte, jag kan tänka mig att det kanske är så här när man är omföderska.... hur ska jag veta liksom hahaha. 

Men men, ny kontroll på MVC om 4 veckor  😜
 
1 Madde:

skriven

Vilket lugn du verkar ha! :) Men det där är ju en hel del sammandragningar du har. Sen är det såklart inte säkert att de påverkar din tapp, den är kanske stark & orkar hålla emot. Men eftersom det gör ont emellanåt & trycker ner hade jag alla dagar i veckan ringt och åkt in för en kontroll. Det är ju ganska snabbt gjort! Va rädd om dig!

Svar: Ja jag känner att det inte lönar sig att blir orolig just nu, det är säkert normalt de här :)
Jo jag kanske får göra det, jag ska hålla koll på dem och klocka dem även nu under dagen så får vi se vart det bär hän.
frantvatilltre.blogg.se