Första veckan på förskolan

Kommentera
(null)


Inskolningen är nu klar och Tove har gått sin första vecka på förskolan.
 
Jag summerar inskolningen så här:
 
Vecka 1:
Måndag 09-14, första dagen på förskolan och inskolningen. Tove och jag fick verkligen se och känna på hur det var på förskolan.
Tisdag 09-14, fortfarande mycket nytt men även mycket roligt..iallafall för mig. Tove grät större delen av dagen och var inte alls på humör. Såg sedan dagen efter att hon fått en tand så det kan ju också varit en bidragande faktor till tårarna och klängandet på mamma.
Onsdag 09:30-14, äventyret fortsätter och Tove började blir mer och mer vågad. Hon märkte inte när jag var borta på toa eller i ett annat rum vilket var positivt. Sovrutinerna med övriga barnen var inte på plats ännu men vi försökte ändå.
Torsdag 09-14, nu är hon riktigt varm i kläderna och märker knappt att jag är där. Hon kryper runt och bryr sig inte ens om mig. När det var dags för att sova tog förskoleläraren henne och la henne med de övriga barnen utan problem. Vilken vinst :)
Fredag 09-12, med tanke på torsdagens lycka så var det dags att testa och lämna henne en stund. Vi började med att jag vinkade hejdå och försvann en timme och det funkade jätte bra så jag höll mig borta och hämtade henne kl 12.
 
Vecka 2:
Måndag 09-14, med tanke på hur bra det gick att lämna henne på fredagen körde vi på lika dant på måndagen. Jag lämnade henne på morgonen, vinkade hejdå och begav mig. Visst hon var ledsen när jag lämnade henne, vilket hon blev i fredags också men jag vet också att när jag kommer runt hörnet så har hon lugnat sig. (de har nämligen fönster runt hörnet så jag kunde faktiskt se och få det bekräftat också ;) ) Hämtade henne sen kl 14. och allt hade gått jätte bra under dagen. Dom sa att hon var en bestämd liten dam...... kunde jag inte tro och vem skulle hon ha fått det av montro hehehe.
Tisdag - Torsdag 09-14, körde på som ovan och de gick super.
Fredag 09-12, Pappa (Mr) lämnade henne för första gången. Lite extra tårar och ett pappa hjärta som gjorde ont men de gick fint. Han hämtade henne sedan vid 12 och då var hela hon skitig efter dagens lunch. Men roligt hade hon haft hehe.
 
Ja då var inskolningen klar. Vecka nr 2 kunde jag börja smygjobba så jag jobbade halvtid hela den veckan. Jag hade ändå möjligheten att hämta henne utan problem om det skulle vara något så jag tänkte att det kunde vara lika bra att även jag smygstartade lite innan den första riktiga heltidsveckan körde igång.
 
Nu är vi då inne på första riktiga veckan för Tove på förskolan.
Hennes ordinarie tid kommer vara måndag till torsdag 07:45-16:00 och fredagar är hon ledig. Jag och Mr har varannan vecka föräldraledigt på fredagar och är hemma med henne hela dagen.
 
Denna veckan var verkligen en lyx vecka för henne, hon behövde nämligen bara vara där måndag och tisdag.
På onsdag och torsdagen hade hon nämligen mormor och morfar mys och fredagar är hon ju ledig och myser hemma med någon av oss.

Sen har vi semester hela nästa vecka så de blir ingen förskola för hennes del på två veckor. Har sina fördelar och nackdelar det där men löser under tidens gång tänkte vi.
 
Men det är iallafall otroligt skönt att det funkar så bra med förskolan, hon trivs, dom trivs med henne och hon har roligt. Varje dag kan vi se bilder på en ipade som de har i "hallen/omklädningsrummet" som går rullande med bilder de har tagit under dagen.
Och jag då, hur är det att vara tillbaka på jobbet igen.
Jo de är kul, full rulle direkt som vanligt på min front. Sen har jag inte varit borta så länge med tanke på att jag och Mr byttes av när Tove var 4 månader och då hade jag lite semester ihop med goingarna (mr och Tove) och sen jobbade jag i fyra månader innan jag gick hem igen för att vara hemme med henne i tre månader till inskolningen. Så jag har ju varit och naffsat på jobbet där mitt i mellan så de kändes inte svårt att komma direkt in i det igen.
Däremot känner jag mig mer trött och sliten än vad jag gjorde när jag gick hem, det märks att jag är tjock och stor samt att sömnen inte är optimal på nätterna med lite foglossningar och en liten dam som håller på att få tänder och bearbetar intryck.
Så jag är inte lika vass som jag var tidigare, men ge mig lite tid så ska jag nog vässa upp mig ;)  
 
Men jag kan inte förneka det.... jag saknar henne väldigt mycket och att hämta henne från förskolan är höjdpunkten på min dag.
 
Lyckan av att vara mamma. <3