Besök hos barnmorskan (v36+4)

Kommentera
(null)
 
Så där då har vi ännu ett besök hos BM avklarat. 
Nu ligger lillebror helt fixerad och långt ner, "start klar" som barnmorksan sa hihi. 
Hon uppskattade hans storlek till att vara 2,9-3kg just nu så de är inte en liten kille där inne . 
 
SF måttet (magmåttet) var idag 34cm och har nu börjat gå ner mer mot normalkurvan. Inget ovanligt enligt BM med tanke på att han har lagt sig till rätta och sjunkigt ner. Hon sa även att vid omfödeskor så växer magen mycket snabbare i början och stannar av mer på slutet. Vi får väl se tänker jag ;) 
Men intressant iallafall att nu är magen exakt lika stor som den var med Tove i v41+0.... vilket barnmorskan blev lite chokad över att jag hade så liten mage med Tove. Jo, men de var inte en liten tös bakom där ändå ;) Storlek har inte alltid betydelse eller hur är det man säger hehe. 
 
BM tog prover på mig och blodtrycket, allt så väldigt bra ut. Vi summerade graviditeten och planerade kring förlossningen. 
Jag meddelade att jag ville komma hem så tidigt som möjligt från förlossningen alltså efter 6 timmar, vilket hon tyckte var rimligt med tanke på att det är sommar och hög belastning på förlossning och BB. 
Sen vill jag bara ha lustgas som smärtlindring då det funkade fint sist så då borde det banne med göra det även denna gången. Men vem vet ;) 
Sen tänker jag ta det som det kommer, precis som sist. Jag är öppen för alla hjälpmedel att få ut barnet då barnets hälsa går först. Är inte rädd för tång, sugklocka eller kejsarsnitt utan mitt primära fokus är bebisen och dens hälsa. 
Om jag har tid och möjlighet vill jag gärna vara mer aktiv denna förlossningen, använda gå stol och/eller pilatesboll för jag tror det kommer underlätta och göra förloppet fortare än att jag bara ligger ner som jag gjorde sist. 
 
Sen så frågade jag lite fint hur jag ska tänka denna gången, hur länge ska jag stanna hemma osv. 
Jag informerade henne om förlossningsprocessen med Tove, första värken 04:15, inne på förlossningen 06:50 varav jag var 7cm öppen, Tove föddes 12:05. 
Min barnmorska log och sa ja de kommer nog gå riktigt snabbt för dig denna gången, "jaha" sa jag och blev fundersam. Men hur länge ska jag stanna hemma då? 
Hon meddelade att med tanke på att jag öppnade mig så pass snabbt med Tove så bör jag vid första värk ringa förlossningen och meddela att det är i gång, informera dem om första förlossningen och sen ringa hem barnvakt. När barnvakten kommer (om det känns som det är dags) åka in till förlossningen. Så max en timme hemma. 
Jag blev helt chockad, " VA! så lite tid hemma?" , varav BM förklarar  "Ja du, jag har sett omfödoskor komma in och föda ut barnet inom 30min, och då har de "bara" varit öppna 3-4 cm. 
Okej, de här fick mig verkligen att tänka till, shit kommer de gå så fort?...  Varav BM kontrar med.... Och det är om vattnet inte har gått, har vattnet gått kan allt som allt gå på 30min. 
Här börjar jag nästan skratta, du skämtar?. BM - "nej så här är mitt råd att om värkarna kommer igång = 1h max hemma, om vattnet går ringer ni in och åker in direkt". "Så ha allting förberett hemma, barnvakten på standby och förbered er själva på att det kan och kommer eventuellt gå väldigt fort."
 
Jahaja... de var ju intressant info. Och när jag berättade för Mr så blev han så klart nervös. Men de var ju bra info för mig, för enveten som jag är hade jag defenitivt hållt mig längre hemma än så hahaha. 
Men jag tar till mig av det hon säger och kommer verkligen tänka på det men sen så självklart kommer jag känna efter själv. Nu vet jag ju hur förloppet går och vi har bara 5 min till sjukhuset hemifrån oss så de är ju nära och bra. 
Men ja, de är ju en del att tänka på :) 
 
Förutom detta så berättade jag att jag har börjat få en massa förvärkar nu, de började i söndags (tisdag idag så två dagar sedan) och håller på en massor. Tycker faktiskt de blir starkare och starkare från dag till dag. Men de brukar lugna sig i omgångar och det hjälper en hel del med alvedon. Dessa förverkar är ju helt naturliga, vilket jag vet sedan tidigare och av vad jag kunde läsa i appen kan man som omföderska förvänta sig att de är starkare och ondare. Men de betyder inte att något är på gång utan de är bara livmodern som tränar sig :) 
Detta bekräftade även barnmorskan, hon meddelade även att när man har sammandragningar med konstant mensvärk (alltså förvärkar) så håller oftast tappen på att utplana sig och att man börjar öppna sig lite. Men som omföderska kan man gå med detta i några veckor innan de väl kommer igång. Något som mina systrar också har informerat mig om sen tidigare så det var heller inget nytt. 
 
Sen så log hon och sa, MEN om bebisen kommer nu så är det helt okej. Det blir lite fler kontroller då den inte är 37 fulla veckor men inte värre än det. 
Varav jag kontrar med, NEJ han får banne med hålla sig till vår tidsplan. Han får komma från beräknat och frammåt och inte tidigare för då ryker ju vår planering med 11 veckors semester i hop. Varav barnmorskan skrattar. Hon var inte van vid den inställningen som jag har haha. 
Sen så sa jag fint att " men han kommer inte komma tidigt, han kommer om 5 veckor så de är ingen stress. Av vad jag har kunnat läsa mig till i gamla blogginlägg så hade jag massa förverkar med Tove med sååååå detta betyder nada för mig utan han kommer när han kommer och de är om 5 veckor ;) 
 
Medans Mr är helt övertygad på att han kommer tidigare, så han är nervös nu.. han har tagit beslutet att sluta dricka och att vi ska gå igenom förlossningsväskorna och varna våra barnvakter. 
 
Så nu börjar de närma sig.... "bara" fem veckor och 4 dagar kvar  MAX tills vi har vår lilla lillebror.